20. januar 2015

Talentholdet i Frankrig - Besøg på Danmarkshuset i Paris

I sidste uge rejste jeg til Frankrig sammen med resten af Talentholdet fra Teknisk Skole i Silkeborg. 9 kokke og 7 tjenere var vi afsted, så temaet for turen var naturligvis mad og drikke.

Fordi vi skulle bevæge os så meget rundt i Frankrig, blev vi nødt til at køre derned i bus. 17 timer efter afgang ankom vi, midt nat, til vores hotel i Paris, godt ømme bagi og lettere kulrede i hovederne af at have kørt i så mange timer. Efter et varmt bad var det sengetid, for vi skulle tidligt op tirsdag, for at tage metroen ind til Champs Eleysées, hvor vi skulle besøge Danmarkshuset - Le Maison De Danemark.

Danmarkshusets facade med B&O til højre og Flora Danica til venstre

Danmarkshuset er beliggende en spytklat fra Triumfbuen på en af verdens dyreste adresser - Champs Eleysées i hjertet af Paris. Huset blev indviet i 1955, og var indtil 2002 en institution under den danske stat, med det formål at promovere dansk kultur og erhvervsliv i Frankrig. Idag er huset selvejende, og bliver finansieret gennem lejeindtægter fra de firmaer, der lejer sig ind på adressen.

Restauranten Flora Danica, hvor du bl.a. kan nyde sild og snaps

I Le Maison De Danemark ligger der to restauranter - Flora Danica i stueetagen og Copenhague på førstesalen. Restauranterne er ikke, som sådan, en del af huset, men har lejet sig ind, og forpligtet sig til at have et dansk islæt. Det betyder, at der er indrettet med danske designklassikere, og på menuerne finder du bl.a marinerede sild, smørrebrød, gravad laks, snaps og danske øl. Flora Danica har desuden en lille butik ud til gaden, hvor man kan købe danske kager, rugbrød og snaps. Jeg har aldrig før oplevet, at snaps stod side om side med champagne.

Restauranten Copenhague på førstesalen

Skulle du befinde dig i Paris, og have lyst til lidt dansk mad, så kig forbi Danmarkshuset. Det er ikke hele kortet, der er traditionel dansk mad, men de prøver at holde sig til de nordiske råvarer. Har du blot lyst til lidt hjemlig hygge, kan du altid nøjes med at smutte forbi butikken og købe en spandauer eller kanelsnegl.
Udsigten fra mødelokalerne øverst i Danmarkshuset

Med mig, fra besøget, fik jeg direktørens visitkort og en åben invitation, til at komme ned og arbejde på en af restauranterne. Det er en af mine store drømme, at komme til Paris for at arbejde med gastronomien, og jeg håber på, at det en dag kan lade sig gøre.

Resten af dagen blev brugt på sightseeing og shopping i Paris. Jeg var selvfølgelig i diverse køkkentøj-forretninger, og fik bl.a købt mig en japansk kokkekniv. Et par restaurant besøg blev der også tid til, og vi fik serveret alt fra charcuteri og muslinger, til bøffer og grisetæer. Efter en lang dag i hjertet af Paris vendte vi tilbage til Hotellet, for at få et par timers søvn, inden vi kl 3.30 om morgenen tjekkede ud og vendte bussen mod Rungis for en oplevelse af de helt store - Det besøg skriver jeg om i mit næste blogindlæg.